مجری مستقیم تور های داخلی و خارجی، رزرو هتل و فروش بلیط هواپیما

ترکیه کشوری است میان دو قاره که بخش اعظم آن در بخش آسیایی (آناتولی) در آسیای غربی واقع شده، و بخش کوچکتر آن در شبه جزیره بالکان در جنوب شرق اروپا قرار گرفته است. ترکیه با هشت کشور مرز مشترک دارد، یونان و بلغارستان در شمال غربی، گرجستان در شمال شرقی؛ ارمنستان، آذربایجان، جمهوری نخجوان و ایران در شرق؛ و عراق و سوریه در جنوب.

جهت رزرو تور استانبول، تورآنتالیا و کلیه تور های ترکیه با شماره های درج شده در سایت، آژانس هورامان گشت تماس حاصل فرمایید .

این کشور توسط دریاهایی در سه طرف محاصره شده، دریای اژه در غرب، دریای سیاه در شمال و دریای مدیترانه در جنوب. تنگه های بسفر، مرمره و داردانل همگی باهم تنگه های ترکیه را تشکیل داده و این منطقه را به دو بخش آناتولی و ترکیه تقسیم کرده، همچنین بخش اروپایی و آسیایی ترکیه را از هم جدا می کنند.

آنکارا پایتخت است، در حالی که استانبول بزرگترین شهر و مرکز اصلی فرهنگی و تجاری کشور است. تقریباً ۷۰ تا ۸۰% مردم این کشور از قومیت ترک هستند. سایر گروه های قومی که به صورت رسمی در این کشور به رسمیت شناخته شده اند عبارتند از مسیحیان ارمنی، یونانی ها، یهودی های ترک. اقلیت های غیررسمی نیز کردها، اعراب، سیاه پوست ها، آلبانیایی ها، بوسنیایی ها و گرجی ها هستند. کردها بزرگ ترین اقلیت قومی در ترکیه هستند که تقریباً ۲۰% جمعیت این کشور را تشکیل می دهند.

تاریخچه کشور ترکیه

قدمت منطقه ترکیه به دوره پالئولتیک (دوره پاره سنگی) برمی گردد و تمدنهای مختلفی در منطقه آناتولی این کشور در طول زمان های مختلف ساکن بوده اند تمدن هایی نظیر آشوری ها، یونانیها، ثریانی ها، فریجی ها، اوراتورها و ارامنی ها. پس از آنکه الکساندر کبیر این سرزمین ها را فتح کرد، این منطقه شاهید هلنیسم شد، فرآیندی که طی آن امپراتوری روم تا امپراتوری بیزانس انتقال پیدا کرد. از قرن ۱۱ میلادی ترک های سلجوقی شروع به مهاجرت به این منطقه کرده و به این ترتیب فرآیند ترکزایی شروع شد، که با پیروزی سلجوقی ها در برابر بیزانس در نبرد ملازگرد در سال ۱۰۷۱ تسریع گردید.

حکومت سلجوقیان تا زمان حمله ی مغول در سال ۱۲۴۳، فرمانروایی منطقه آناتولی را در اختیار داشتند، پس از حمله مغول ها ترکیه به بخش کوچکی به نام Turkish beyliks تجزیه شد. از اواخر قرن ۱۳ میلادی، عثمانی شروع به متحد کردن بخش های مختلف آناتولی کرده و امپراتوری را بنیان نهادند که از جنوب شرقی اروپا تا غرب آسیا و شمال آفریقا گسترده شد، این امپراتوری به تدریج تبدیل به یک قدرت جهانی در اوایل دوره مدرانیزاسیون گردید. این امپراتوری در قرن ۱۶ و در زمان سلطنت سلطان سلیمان کبیر به اوج قدرت و عظمت خود رسید.

امپراتوری عثمانی در حدود دو قرن یکی از قدرتمندترین و تأثیرگذارترین امپراتوری های جهان بود، تا زمانیکه ناکامی ها و فسادهای عظیم درون امپراتوری در قرن هفدهم و هجدهم میلادی باعث از دست رفتن سرزمین های بزرگ این کشور در اروپا گردید و به تدریج نشانه های زوال این قدرت نظامی نمایان گردید. پس از کودتا علیه عثمانی در سال ۱۹۱۳ کشور عملاً به سه قسمت تقسیم گردید و سرانجام در طول جنگ جهانی اول از سوی متحدین شکست خورد. در طول دوران این جنگ، حکومت عثمانی مرتکب نسل کشی علیه شهروندان ارمنی، آشوری و یونانی ها شد.

پس از پایان جنگ، بسیاری از سرزمین ها و مردمی که قبلاً همگی تحت عنوان امپراتوری عثمانی نامیده میشدند به دولت های مختلفی تجزیه شدند. جنگ استقلال ترکیه در فاصله سالهای ۱۹۲۲ – ۱۹۱۹ از سوی مصطفی کمال آتاتورک و متحدانش علیه نیروهای اشغالگر متحدین صورت گرفت، که در نهایت منجر به لغو حکومت سلطنتی عثمانی و استقرار جمهوری در این کشور در سال ۱۹۲۳ گردید، و به این ترتیب آتاتورک به عنوان اولین رئیس جمهور این کشور برگزیده شد.

آتاتورک در عین حال که اصلاحات بسیاری در این کشور انجام داد، جوانب مختلفی از اندیشه، فلسفه، آداب و رسوم و فرهنگ غربی را نیز وارد این کشور کرده و و شکل جدید و کنونی دولت ترکیه را پایه گذاری نمود.

در حال حاضر، ترکیه عضو هیئت اجرایی سازمان ملل متحد است. از اعضای ناتو، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، و از اعضای جهانی گروه G-20، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ، سازمان امنیت و همکاری اروپا ، سازمان همکاریهای دریای سیاه ، و سازمان همکاریهای اسلامی است.

ترکیه پس از عضویت به عنوان یکی از اولین اعضای شورای اروپا در سال ۱۹۴۹، در سال ۱۹۶۳ نیز عضو اتحادیه اقتصادی اروپا گردید، در سال ۱۹۹۵ عضو اتحادیه گمرکی این اتحادیه شد از سال ۲۰۰۵ تاکنون در حال مذاکره برای پیوستن به اتحادیه اروپا است. اقتصاد ترکیه و ابتکارات دیپلماتیک، این کشور را تبدیل به قدرتی منطقه ای کرده است، با توجه به اینکه این کشور در طول تاریخ نیز همواره از اهمیت ژئوپلتیک و استراتژیک خاصی برخوردار بوده است.

دولت کنونی ترکیه تحت رهبری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری، بسیاری اصلاحات پیشین را که از زمان تأسیس جمهوری مدرن در ترکیه ایجاد شده بودند، نظیر آزادی مطبوعات، و سیستم قانونگذاری کنترل و توازن را تغییر داده است. همچنین مجموعه ای از استانداردهای سکولار حکومت، که نخستین بار توسط آتاتورک به تصویب رسیده بودند، به نفع حکومت مذهبی محافظه کار، و با رأی اکثریت مردم کاهش یافتند.

ترکیه مدرن

ترکیه مدرن و امروزی از بقایای امپراتوری شکست خورده عثمانی و توسط مصطفی کمال، قهرمان ملی این کشور که بعدها به آتاتورک یا “پدر ترک ها” مفتخر گردید، ایجاد گردید. تحت رهبری استبداری او، این کشور اصلاحات اجتماعی، قانونی و سیاسی گسترده ای را تجربه کرد. پس از چندین سال حکومت تک حزبی، در یک سیاست آزمایشی برای تجربه حکومت چند حزبی، حزب دموکرات در انتخابات پیروز گردید و در سال ۱۹۵۰ قدرت به صورت صلح آمیز به این حزب منقل شد.

جهت کسب اطلاعات در زمینه تور آلانیا و همچنین استعلام قیمت سایر تورهای ترکیه با هورامان گشت مجیر مستقیم تور ترکیه در تماس باشید.

turkey-flagاز آن زمان احزاب سیاسی در ترکیه چند برابر شده اند، اما دموکراسی مدام و در دوره هایی از بی ثباتی و کودتاهای متناوب سیاسی (۱۹۶۰، ۱۹۷۱، ۱۹۸۰) شکست خورده است، که البته در هر دوره در نهایت، قدرت به غیرنظامی ها بازگشته است. در سال ۱۹۹۷، ارتش مجدداً اقدام به کودتا کرد، که عموماً با عنوان “کودتای پست مدرن ” شناخته می شود.

ترکیه در سال ۱۹۷۴ بر سر منطقه ی قبرس و برای ممانعت از تسلط یونان بر این منطقه با این کشور وارد جنگ شد، و از آن زمان به عنوان حامی کشور “جمهوری ترک قبرس شمالی” شناخته می شود، کشوری که تنها از سوی ترکیه به رسمیت شناخته می شود. جنبش های جدایی طلبانه ای از سال ۱۹۸۴ توسط حزب کارگران کردستان (PKK) که اکنون با عنوان کنگره مردم کردستان یا اتحادیه ی جوامع کردستان (KGK) شناخته می شود، آغاز گردیده و توجه نظامیان ترکیه را به خود جلب نموده در این دوره زمانی بیش از ۰۰۰/۳۰ نفر در درگیری ها به قتل رسیده اند.

پس از دستگیری رهبران این گروه در سال ۱۹۹۹، این شورشیان عمدتاً ترکیه را به سمت شمال عراق ترک نمودند. در سال ۲۰۰۴، KGK اعلام نقض آتش بس نمود و مجدداً حملات به این گروه افزایش یافت. ترکیه در سال ۱۹۴۵ به سازمان ملل متحد پیوست و در سال ۱۹۵۲ عضو ناتو شد. در سال ۱۹۶۴ نیز به یکی از اعضای وابسته اتحادیه اروپا تبدیل گردید. طی دهه های گذشته، در این کشور اصلاحات زیادی برای تقویت دموکراسی و اقتصاد انجام شده است؛ و از سال ۲۰۰۵ شروع به مذاکره برای ورود به اتحادیه اروپا نموده است.

ترکیه در جنوب شرقی اروپا و جنوب غربی آسیا واقع شده است (بخشی از ترکیه در غرب بوسفور، به لحاظ جغرافیایی جزو اروپا است)، و در نزدیکی دریای سیاه، و در فاصله کمی از بلغارستان و گرجستان قرار دارد، مناطق دریای مدیترانه، دریای اژه، یونان و سوریه همگی در اطراف این کشور واقع شده اند.
هنگام سفر به ترکیه به یاد داشته باشید آب و هوا معتدل، تابستان های گرم و خشک و زمستان های مرطوب و سختی دارد. بسته به اینکه در چه فصلی سفر می کنید.

سایر اطلاعات کشور ترکیه

مذاهب: در ترکیه تقریباً ۹۹٫۸% مردم مسلمان (عمدتاً سنی مذهب) و ۰٫۲% نیز سایر مذاهب هستند (عمدتاً مسیحی و یهودی).

گروه های قومی: حدود ۷۵ – ۷۰ درصد جمعیت ترکیه را ترک ها تشکیل می دهند، ۱۸ درصد کردها، و ۱۲ – ۷ درصد دیگر نیز سایر اقلیت¬ها هستند.

زبان های رایج در این کشور عبارتند از: ترکی ۸۷٫۶% (زبان رسمی)، کردی ۱۰٫۶%، عربی ۱٫۴%. پایتخت آنکار است.

شهرهای بزرگ ترکیه که ارزش دیدن را دارند عبارتند از: استانبول (۸٫۷۸۷٫۹۵۸ نفر جمعیت)، آنکارا (۱۵۹/۰۳۸/۳)، ازمیر (۲٫۱۳۰٫۳۵۹)، آدنا (۱٫۱۳۱٫۱۹۸) و بورسا (۱٫۰۹۵٫۸۴۲).

جمعیت ترکیه حدود ۶۶۵۹۱۰۰۰ نفر است. اگر سفری کوتاه مدت یا یک تعطیلات را برای ترکیه برنامه ریزی کرده اید قبرس، لبنان، ارمنستان، فلسطین، بلغارستان، اردن، مولداوی و عراق را هم به لیست تان اضافه کنید.

نوع زمین: فلات مرکزی بالا (آناتولی)، دشت¬های ساحلی، و چندین رشته کوه محدود.

مراقب باشید سابقه وقوع برخی خطرات طبیعی نظیر: زمین لرزه های شدید، به ویژه در شمال ترکیه، در امتداد دریاچه ی مرمره تا دریاچه ی وان وجود دارد.

معرفی ترکیه

ترکیه مکانی است که در حقیقت، تقاطع فیزیکی، معنوی، فلسفی، و تاریخی شرق و غرب است. موقعیت منحصر به فرد آن به عنوان پل ارتباطی میان اروپا و آسیا، فرهنگ این کشور را فرهنگی غنی و یگانه کرده که شاید مردم خود این کشور از آن غافل باشند. خرابه های به جا مانده از فرهنگ رومی کنار مجسمه های ساحلی مدیترانه ای، کلوب های شبانه میان ساختمان های چندصد ساله و همچنین مساجد و مراسم دعا همگی ترکیب جالبی ایجاد کرده اند.

ترکیه هر چیز بخواهید به شما ارائه می کند، چه دنبال سفر شلوغ و پر هیجان باشید و چه دنبال تعطیلاتی ساکت و آرامبخش بگردید، سرتاسر این کشور پر از تنوع و هیجاناست.

بهترین زمان برای تعطیلات در ترکیه

بهترین زمان برای سفر به ترکیه، از میانه  آوریل تا می و از اواسط سپتامبر تا اکتبر است. آب و هوا در این زمان برای دیدن استانبول و سواحل دریای اژه و مدیترانه بسیار مناسب است. ترکیه به خصوص در زمستان ها بسیار سرد و در طول تابستان آب و هوایی بسیار گرم دارد. بنابراین سفر در این ماه ها مناسب تر است. اگر به فکر سفر تنها به سواحل ترکیه هستید، هر زمان که مایل هستید از آوریل تا سپتامبر زمان مناسبی برای سفر کردن است.

چیزهایی برای دیدن و انجام دادن در ترکیه

استانبول – حداقل یک هفته برای دیدن پوسته بیرونی شهر و آنچه آن را تبدیل به شهری با شکوه و عظمت کرده، زمان دارید. روزها را می توان با بازدید از اماکن تاریخی مانند کاخ توپ کاپی ، مخزن آب باسیلیکا و مسجد آبی و بازار بزرگ گذراند. رفتن به استانبول بدون یک گفتگوی دوستانه با افراد محلی به صرف چای، یا نشستن در رستوران ها برای صرف کباب معنایی ندارد. استانبول در عین حال می تواند شهری عفونی (دارای انواع بیماری ها) و حادثه خیز نیز باشد.

پارک ملی گورمه در منطقه  کاپادوکیا، به دلیل اشکال سنگی اش معروف است. اینجا مکانی شگفت انگیز برای پیاده روی و لذت بردن از یک بالون سواری در هوای گرم است. می توانید از کلیساهای باستانی تزئین شده با نقاشی های دیواری و همچنین شهر زیرزمینی این منطقه دیدن کنید.

یک روز تا یک هفته می توانید در این شهر بمانید، و عکس های زیادی از این منطقه بگیرید . سواحل ترکیه، هم سواحل دریای مدیترانه و هم سواحل دریای اژه هر دو انتخاب های مناسبی برای گردشگرانی است که به دنبال سواحل خوب برای تعطیلات هستند.

برخی سواحل آن مانند مارماریس به خوبی شناخته شده اند و به همان اندازه هم توسعه یافته اند، در حالی که برخی سواحل دیگر نظیر شبه جزیره داتچا ، عمیقا بکر باقی مانده اند. در ساحل ایزتوزو می توانید لاک پشت های سرخ را ببینید، از ماسه های سفید ساحل پانترا لذت ببرید و یا از خوردن کباب های Lycian Way مدهوش شوید.

جمعیت و حقایق ۲۰۱۹

جمعیت: ۸۷۱/۸۱۴/۷۹
جمعیت در هر کیلومتر مربع: ۱۰۲
مساحت کل: ۷۸۳۳۵۶ کیلومتر مربع
سرود ملی: İstiklâl Marşı
پایتخت: آنکارا

پلاگین / خروجی و اطلاعات ولتاژ برق در ترکیه
ولتاژ: ۲۳۰V، فرکانس: ۵۰Hz. در ترکیه از سوکت های برق (خروجی) C,F استفاده می شود.

محدودیت سرعت

محدودیت سرعت رانندگی در اکثر کشورها برای تنظیم حداکثر سرعتی که وسایل نقلیه در آن می توانند به صورت قانونی رانندگی کنند وجود دارد. نگاهی به محدودیت های سرعت: در داخل شهرها: ۵۰
اتومبیل ها و موتورسیکلت ها: ۹۰ (۸۰ اگر L3)
بزرگراه ها و اتوبان ها
بزرگراه های دوطرفه: ۱۲۰ کیلومتر (۱۰۰ اگر L3). و اتوبان ها: ۱۱۰ (۹۰ اگر L3).
کامیون ها یا وسایل نقلیه دارای تریلر: ۸۰ در خارج از مناطق مسکونی / بزرگراه ها: ۹۰ و ۸۵ اتوبان ها.
اعمال جریمه: ۱۰ درصد بیش از حد تعیین شده، به استثنای بزرگراه ها که صفر درصد است.

شماره تلفن های اضطراری

پلیس: ۱۵۵

آتش نشانی: ۱۱۰

اورژانس ۱۱۲

اطلاعات کشوری: ۹۹۳٫

پول رایج ترکیه لیر است (TRY)

هر یک ۱$ دلار ایالات متحده برابر است با ۵٫۴۰ لیر ترکیه (TRY)
هر یک ۱ اتحادیه¬ی اروپا برابر است با ۶٫۱۰ لیر ترکیه (TRY)
هر یک ۱ پوند انگلستان برابر است با ۷٫۰۹ لیر ترکیه (TRY)
هر یک ۱ یوان چین (CNY) برابر است با ۰٫۸۷ لیر ترکیه (TRY)
هر یک ۱ روبل روسیه (RUB) برابر است با ۰٫۰۸ لیر ترکیه (TRY)

تعطیلات رسمی ترکیه در سال ۲۰۱۹

تعطیلات عمومی ژانویه ۲۰۱۹
سه¬شنبه
۱ ژانویه ۲۰۱۹
سال نو
تعطیلات رسمی فوریه ۲۰۱۹
ندارد
تعطیلات رسمی مارس ۲۰۱۹
ندارد
تعطیلات رسمی آوریل ۲۰۱۹
سه¬شنبه ۲۳ آوریل۲۰۱۹
روز ملی شدن و روز استقلال
تعطیلات رسمی می ۲۰۱۹
چهارشنبه، ۱ می ۲۰۱۹
روز کارگر
یکشنبه، ۱۹ می ۲۰۱۹
روز بزرگداشت آتاتورک و روز جوانان
تعطیلات رسمی جون ۲۰۱۹
ندارد
تعطیلات رسمی جولای ۲۰۱۹
دوشنبه، ۱۵ جولای ۲۰۱۹
روز دموکراسی

تعطیلات رسمی آگوست ۲۰۱۹
جمعه، ۳۰ آگوست ۲۰۱۹
روز پیروزی
تعطیلات رسمی سپتامبر ۲۰۱۹
ندارد
تعطیلات رسمی اکتبر ۲۰۱۹
سه¬شنبه، ۲۹ اکتبر ۲۰۱۹
روز جمهوری
تعطیلات رسمی نوامبر ۲۰۱۹
ندارد
تعطیلات رسمی دسامبر ۲۰۱۹
ندارد

شهروندان ترکیه ای که برنده جایزه نوبل شده اند

گیورگوس سفریس
متولد ۱۳/۰۳/ ۱۹۰۰ در سمورنا، (ساکن ازمیر)، درگذشت: ۲۰/۰۹/۱۹۷۱ در آتن. برنده جایزه نوبل ادبیات در ۱۹۶۳٫
اورهان پاموک
متولد ۰۷/۰۶/۱۹۵۲ در استانبول، برنده جایزه نوبل ادبیات در ۲۰۰۶٫
عزیز سنجر
متولد ۰۸/۰۹/۱۹۴۶ در ساوور، برنده جایزه نوبل شیمی.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید